Hoe ontlucht ik een Avid Elixir rem?
In alle motorsporten is remmen een integraal onderdeel van de prestaties. Zo laat mogelijk remmen om Mach3 te bereiken in bochten is alleen mogelijk als je hard en efficiënt kunt remmen! Daar is geen geheim voor: je hebt een perfect onderhouden hydraulisch systeem nodig! Volg deze stap-voor-stap handleiding om je Avid remmen te onderhouden en razendsnel te kunnen remmen!
Benodigdheden
Veiligheidsbril / Nitril handschoenen / Ontluchtingsset / Torx 10 / DOT-vloeistof / Zachte doek / Remontvetter.
1/ Het voorwiel verwijderen
Verwijder het voorwiel terwijl je de fiets in de rijpositie laat staan, zodat de hendel hoger is dan de remklauw.
2/ De doseerspuiten vullen
Vul één spuit voor de helft en de tweede voor 1/4. Tik eventuele luchtbellen op het lichaam van de spuit en druk ze eruit door op de piston te duwen (gebruik een doek om overtollige vloeistof op te vangen). Sluit de klem op de slang van de spuit.
4/ Verwijderen van de remblokken
Nadat je de pen hebt losgeschroefd, verwijder je de remblokken en vervang je ze door een vulring, zodat ze niet vervuild raken met remvloeistof.
5/ Schroef met verzonken kop
Bij hendels met een remblokinschakelverstelling moet de verstelling volledig worden losgedraaid zodat het systeem maximaal kan worden gevuld.
6/ De beugel openen
Draai de klemschroef los met de 11 mm Torx-sleutel. Plaats de halfgevulde spuit en controleer of de vloeistof de buis van de spuit volledig vult. Open de klem.
8/ De slang ontluchten
Duw de vloeistof van de remklauw naar de hendel totdat de onderste spuit 1/4 vol is en de bovenste halfvol.
9/ De hendel vergrendelen
Sluit de klem op de hendelspuit, zet de hendel vast tegen het stuur en houd hem op zijn plaats met een riem.
10/ De remklauw ontluchten
Trek aan de onderste plunjer om een luchtonderdruk te creëren en druk de plunjer vervolgens terug om het systeem weer op druk te brengen. Herhaal deze handeling meerdere keren totdat er geen grote luchtbellen meer uit de remklauw komen.
Let op: Trek niet te hard aan de plunjer, want dan kan er lucht door de afdichting van de plunjer lekken.
12/ De remklauwspuit verwijderen
Verwijder de spuit en plaats de ontluchtingsschroef terug. Er moet vloeistof verschijnen bij de schroefkop, wat aangeeft dat er geen luchtbellen zijn binnengedrongen.
14/ De hendel ontluchten
Open de klem van de doseerspuit op de hendel, trek aan de plunjer om een luchtonderdruk te creëren en druk voorzichtig om het systeem weer op druk te brengen.
Let op: Trek niet te hard aan de plunjer, want dan kan er lucht lekken door de afdichting van de plunjer.
17/ De hendel van de dosseerspuit verwijderen
Verwijder de spuit en breng de ontluchtingsschroef weer aan.
18/ Ontvetten
Spuit de hendel en de beugel in met een hydroalcoholische remvloeistof en veeg het geheel vervolgens af met een pluisvrije doek.
19/ Remblokken en wiel terugplaatsen
Verwijder de vulring, plaats de remblokken terug, plaats het wiel terug en test het systeem. Ontluchten heeft invloed op de hoeveelheid vloeistof in het systeem en dus op de positie van de pistons, dus het kan nodig zijn om de remklauw opnieuw uit te lijnen. Als het gevoel niet naar tevredenheid is, herhaal je de procedure. Controleer het aanhaalmoment met een momentsleutel.