Hoe kies je MTB schijfremmen?
Schijfremmen zijn de laatste jaren erg aanwezig in de wereld van de mountainbikes: ze hebben zich weten op te dringen en worden nu als standaard beschouwd.
Het is ook interessant om te zien dat de allerbeste racefietsen hydraulische remmen beginnen te gebruiken.
Hun succes is te danken aan verschillende factoren: hun efficiëntie, betrouwbaarheid en levensvatbaarheid.
Omdat het aantal verschillende aangeboden producten belangrijk is, biedt Alltricks je deze gedetailleerde koopgids!
Toepassing
Er zijn twee soorten schijfremmen: mechanische en hydraulische.
Mechanische schijfremmen maken het grootste deel uit van het instapgamma, ze zijn minder krachtig, minder precies en vereisen meer onderhoud. Wanneer de bestuurder remt, trekt hij/zij aan een kabel die ervoor zorgt dat twee remblokjes in contact komen met de schijf, waardoor de fiets vertraagt.
De hydraulische schijfremmen zijn een eenheid, de olie in het kanaal mag niet van de hendel naar de pistons ontsnappen. Ze worden dus niet blootgesteld aan externe elementen. Wanneer de bestuurder remt, zal de beweging van de hendel de olie in de behuizing duwen die zelf druk zal uitoefenen op de pistons die de remblokken tegen de schijf zullen duwen. Alleen dan zal de motor vertragen.
Verschillende remvermogens
Verschillende variabelen beïnvloeden de remkracht
De grootte van de schijven
De diameters van de schijven variëren van 140 mm tot 203 mm. Hoe groter de diameter, hoe krachtiger de rem.
Het aantal pistons
Er zijn er twee, vier of zes. De pistons zijn de elementen die de remblokken duwen om in contact te komen met de schijf. Hoe meer pistons, hoe krachtiger de remmen.
Het type remblokken dat wordt gebruikt:
- Metalen remblokken zijn krachtiger bij grote remacties (DH of Freeride).
- Organische remblokken (hoofdzakelijk gemaakt van hars) zijn zeer doeltreffend voor een snelle remweg bij matige snelheid.
- Semimetalen remblokken vormen een interessant compromis tussen metalen en organische remblokken.
Sinds kort zijn er ook geventileerde remblokken verkrijgbaar. Deze kunnen worden gebruikt om de temperatuur van de remschijven te verlagen om de remefficiëntie te optimaliseren.
Afhankelijk van hoe je je fiets gebruikt, is het belangrijk om deze laatste elementen in overweging te nemen: hoe meer de remmen worden gebruikt, hoe belangrijker de grootte van de gebruikte schijf en het aantal pistons binnen het remsysteem moeten zijn.
Verschillende soorten schijven en remklauwen
Twee schijfstandaarden
Voordat je schijfremmen koopt, is het belangrijk om de compatibiliteit van de naven te controleren. Deze moeten ontworpen zijn voor een schijf.
Afhankelijk van de technologie heeft Shimano "centerlock" schijven, of schijven die door andere fabrikanten met 6 gaten zijn vastgeschroefd.
Diverse remklauwen
De vork of het frame moet ook compatibel zijn met de installatie van de remklauwen. Er zijn twee standaarden: IS en PM.
Bij de IS-norm staan de schroeven die de remklauw met de fiets verbinden loodrecht op de remklauw. Bij de PM-standaard staan de schroeven daarentegen parallel aan de remklauw. Er worden veel adapters gebruikt om de compatibiliteit van de beugel met de remklauwen te vergroten. Het is dus mogelijk om van een standaard IS-frame/vork over te stappen op een standaard PM-remklauw.
Elke vork- of framesteun is voorzien voor een bepaalde schijfmaat; als deze niet overeenkomt met de schijven die je bezit, moet je een adapter kopen.
Als je hulp of advies nodig hebt bij het onderhouden van je remmen of het vervangen van je remblokken, bekijk dan onze handleidingen die special voor jou zijn gemaakt door onze experts.