Hoe vet je je fietsnaaf in?
De meeste traditionele naven en alle Shimano-naven werken volgens hetzelfde principe: de naaf heeft verchroomde lagerringen waarin verchroomde stalen kogels zijn gehuisvest en de afdichting wordt gewaarborgd door een specifieke moer op de as die de 'lagerkegel' wordt genoemd.
Na vele gebruiksuren in wisselende omstandigheden en herhaaldelijk schoonmaken van de fiets, wordt aanbevolen de naven te onderhouden. Bij afgedichte cartridge-naven kunnen de lagers niet worden onderhouden omdat ze afgedicht zijn. Ze moeten daarom worden vervangen bij de eerste tekenen van zwakte (abnormaal geluid, rolweerstand). We raden aan om je naven voor en na het winterseizoen te controleren en te onderhouden.
1/ Benodigde apparatuur
Kegelsleutel (voor onze naaf is dat een 15)
Platte moersleutel (voor onze naaf is dit een 17)
Lithium- of teflonvet
Magneet of pons
Magnetisch schaaltje
Ontvetter
Schuifmaat
2/ De kegelsleutel gebruiken
De kegelsleutel is een platte sleutel die extra dun is. Hij wordt gebruikt om de lagerkegel vast te houden om de borgmoer los te draaien.
Hij moet daarom in de daarvoor bestemde uitsparing op de lagerkegel worden geplaatst (het deel dat zich onder de eerste moer op de as bevindt). Door de evolutie van de asstandaarden hebben sommige recente Shimano-naven oversized conussen waarvoor het moeilijk is om conussleutels te verkrijgen. Deze zijn verkrijgbaar bij Shimano onder de onderdeelnummers TL-HS22 en TL-HS23.
5/ De as verwijderen
Verwijder de as van de naaf zonder de borgmoer aan de tegenoverliggende kant los te draaien. Wees voorzichtig, de kogels kunnen vanaf dit punt ontsnappen, dus aarzel niet om dit boven een grote bak te doen!
6/ De kogels verwijderen
Gebruik een magneet of een perforator om de balletjes uit de rails te halen en zorg ervoor dat je er geen kwijtraakt.
Dit is het moment waarop het gebruik van een magnetische schaal om je kleine onderdelen op te bergen echt van pas komt!
7/ Schoonmaken
Ontvet en reinig de loopvlakken en kogels voorzichtig met een zachte doek en een ontvettend product (hier gebruiken we een multifunctionele reiniger met een beetje oplosmiddel).
8/ Visuele inspectie
Controleer de toestand van de lagerringen. Als deze beschadigd zijn (verchroomde behandeling), adviseren wij je de naaf te vervangen.
Controleer de toestand van de kogels. Als ze vervormd of beschadigd zijn (verchroomde behandeling), raden we aan ze te vervangen. Om dit te doen moet je ze waarschijnlijk meten met een schuifmaat. Er zijn 2 hoofdmaten kogels op de markt: 1/4" (6,35 mm) en 3/16" (4,76 mm).
9/ De naaf smeren
Smeer de lagerringen opnieuw met het gereedschap van je keuze (wij gebruiken hier een injectiespuit). Voor maximale afdichting raden we een dik vet aan zoals lithiumvet. Als je je zorgen maakt over de kwaliteit van de lagers, gebruik dan teflonvet.
10/ De kogels terugplaatsen
Gebruik de magneet om de kogels één voor één terug te plaatsen in de loopbanen. Het vet dat je vooraf hebt gebruikt, zal dienen als "lijm" om ze op hun plaats te houden tijdens de hermontage.
Zorg ervoor dat je er geen vergeet en dat je aan elke kant evenveel kogels hebt.
11/ De as terugplaatsen
Plaats de as voorzichtig terug en zorg ervoor dat je niet één of 2 kogels naar de andere kant van de naaf duwt.
12/ Speling in de naaf afstellen
Nadat de lagerkegel, afstandsbus en borgmoer in de juiste volgorde zijn gemonteerd, mag een naaf om correct te functioneren geen speling hebben (kegel niet strak genoeg aangedraaid) of onder spanning staan (kegel te strak aangedraaid).
Om de best mogelijke afstelling te verkrijgen, raden wij je aan de naaf onder lichte spanning te zetten wanneer je deze met de hand vastdraait, omdat de naaf iets losser kan komen te zitten wanneer de borgmoer is vergrendeld.
Om de borgmoer vast te zetten, houd je de kegel op zijn plaats met de kegelsleutel en draai je de borgmoer stevig vast met de steeksleutel.