Meet de slijtage en vervang de ketting
Een versleten fietsketting kan snel de hele transmissie ondermijnen. Regelmatige inspectie en onderhoud voorkomen dit probleem, dat even vervelend als duur is.
1/ Meten
Meet de kettingslijtage. Als de slijtage-indicator terugkeert naar de "0,75" positie, moet alleen de ketting worden vervangen. Als het apparaat terugkeert naar de positie "1,0", moeten de ketting en het tandwiel worden vervangen.
2/ Snelsluiting
Open de ketting als er een snelsluiting is. Demonteer de snelsluiting door de assen met een tang dichter bij elkaar te brengen.
3/ Tip
Tip: je kunt ook een universele sleutel gebruiken door de schakel diagonaal te nemen (plaats de randen van de sleutel op het deel waar de as met de schakel verbonden is).
4/ Openingsklinknagel
Plaats de kettingafgeleide op de juiste manier, de "tanden" van de kettingafgeleide moeten in het midden van de ketting zitten. Schroef de afgeleide ketting erin en zorg ervoor dat de piton van de afgeleide ketting goed is uitgelijnd met de kettingas. Verkeerd gebruik van de afgeleide ketting zal ertoe leiden dat de tanden breken.
6/ Meten
Een van de technieken om de juiste kettinglengte te kiezen is om de ketting op het grote tandwiel van de tandkrans te monteren zonder door de derailleurs te gaan en dan 2 of 3 schakels toe te voegen.
9/ De kettingas plaatsen
De sluitnagel bestaat uit een geleider die verbonden is met de kettingas. Nadat je de klinknagel met de geleider hebt gepositioneerd, plaats je de as met behulp van de afgeleide ketting.
11/ Positie van het breekpunt
We hebben de klinknagel opzettelijk van de binnenkant van de fiets naar de buitenkant gestoken; op deze manier komt de steun die ontstaat door het afbreken van de klinknagel aan de buitenkant en schuurt deze niet tegen het bovenste tandwiel van de tandkrans.