Hoe kies je een MTB-frame?
Het frame is het belangrijkste deel van de fiets. Hiermee krijgt de fiets vorm door de verschillende onderdelen die eraan worden toegevoegd. Er zijn twee hoofdgroepen frames: stijf en geveerd. De prijzen variëren van iets minder dan 200 euro voor het instapmodel tot meer dan 3.500 euro voor het topsegment. De keuze van het 'juiste' frame voor jouw toepassing en budget is dus essentieel.
Talrijke selectiecriteria
De keuze van een MTB-frame hangt af van je toepassing, je afmetingen en je verwachtingen. Al deze elementen worden hieronder nader toegelicht.
Afhankelijk van je toepassing
Halfstijf frame
Liefhebbers van crosscountry moeten een belangrijke keuze maken: hun trapprestaties maximaliseren met een stijf frame of de voorkeur geven aan een geveerd frame voor meer comfort en meer snelheid in de afdalingen.
Volledig geveerd frame
Voor enduro, freeride of downhill zal de mountainbiker de voorkeur geven aan een geveerd frame. Dit is meestal iets zwaarder maar beter aangepast aan het intensieve gebruik.
Ook de constructie van de stijve en geveerde frames verschilt naar gelang van de praktijk. Over het algemeen geven crosscountry-liefhebbers de voorkeur aan een langere onderbuis voor meer stabiliteit, terwijl voor downhill, freeride en enduro de voorkeur wordt gegeven aan een kleinere onderbuis voor een meer responsieve rijervaring.
Afhankelijk van je lichaamsafmetingen
De fietser moet een framemaat kiezen die bij hem of haar past. Raadpleeg hiervoor de maattabellen op elk productblad. Gewoonlijk ziet een maattabel er als volgt uit:
- Fietser tussen 1,52m en 1,71m liever een frame in S
- Fietser tussen 1,69 m en 1,80 m kies framemaat M
- Fietser tussen 1,78 m en 1,87 m kies framemaat L
- Fietser tussen 1,85 m en 1,93 m kies framemaat XL
De grootte van het gekozen frame kan ook variëren afhankelijk van de verwachtingen van de fietser. De laatste jaren zijn er nieuwe maten mountainbikes verschenen, die de plaats innemen van de standaard 26": 27,5" en 29".
Deze frames zijn ontworpen voor grotere wielen, die over het algemeen de grip, het comfort, de speling, de stabiliteit en de algemene prestaties verbeteren (door de grotere wielen wordt bij eenzelfde pedaalweg meer afstand afgelegd).
Afhankelijk van het gewenste materiaal
Staal
Stalen frames hebben de laatste jaren een comeback gemaakt in het middensegment.
Dankzij nieuwe technologieën kan de dikte van de frames worden verfijnd terwijl de voordelen van staal (betere duurzaamheid, elasticiteit) behouden blijven. Tegelijk wordt het belangrijkste gebrek tenietgedaan: het gewicht.
Aluminium
Aluminium frames zijn licht, sterk, corrosiebestendig en worden aangeboden tegen de aantrekkelijkste prijzen op de markt. Aluminium was standaard geworden tot de recente introductie van koolstof dat steeds populairder wordt.
De meeste frames in het instap-, midden- en topsegment zijn nog steeds van aluminium, dat zich sinds het begin van de jaren negentig heeft bewezen.
Koolstof
De frames van koolstofvezel zijn extreem licht en corrosiebestendig. Koolstofvezels werden tot enkele jaren geleden als kwetsbaar beschouwd en werden daarom alleen gebruikt voor crosscountry. Dankzij de recente technologische vooruitgang worden ze nu ook gebruikt voor downhill en freeride.
Koolstof vervangt daarom steeds vaker aluminium in het hogere en topsegment.
Titanium
Frames van titanium zijn licht, zeer goed bestand tegen oxidatie en hebben als bijzonderheid dat ze zeer flexibel en elastisch zijn. Toch komen frames van titanium niet echt van de grond, voornamelijk vanwege hun prijs. Titanium is een extreem duur en moeilijk te bewerken metaal.
Frames van titanium zijn daarom voorbehouden aan kopers uit het hoogste segment.
Afhankelijk van de compatibiliteitsnormen
Als je de onderdelen van je oude fiets wilt behouden en alleen het frame wil vervangen, moet je goed letten op de specificaties van het gewenste frame.
Allereerst de helling die door het frame wordt toegestaan voor de vork. Deze laatste moet een slag hebben die niet te klein of te groot is om de constructie van het frame niet te beschadigen.
Als je de voorderailleur wilt behouden, moet je ook nagaan of de standaard van het nieuwe frame dezelfde is (High Clamp/Direct Mount High/Direct Mount Low/ISCG 05).
De diameter van de zadelpen moet ook overeenkomen met die van je nieuwe frame: er zijn verschillende diameters, maar er zijn twee standaardmaten (30,9 mm en 31,6 mm).
De normen voor de achterwielas, de achterrembevestiging, de trapas en de balhoofdbuis moeten ook worden gecontroleerd voordat het nieuwe frame wordt gekocht.
De maat van de bestaande wielen moet ook overeenkomen met de maat van het gekochte frame (26", 27,5" of 29").