Hoe kies je een vork?
De vork is een van de essentiële elementen op een fiets, zowel wat betreft prestaties als comfort. Het doel ervan is om schokken te absorberen die aan de voorkant van de fiets worden opgevangen. Er bestaan veel soorten vorken, afhankelijk van het gebruik van de fiets.
Hoe werkt het?
De werking van een mountainbikevork is vrij eenvoudig: twee duikers zinken bij compressie in de hulzen, beschermd door afdichtingen. Op het moment van ontspanning maken de duikers de tegenovergestelde beweging door zich terug te trekken uit de moffen.
Vorken zijn er in verschillende vormen: star, enkelarmig, enkel, dubbel Tee. Hun werkingsmodi zijn verschillend. De instapmodellen zijn meestal veerbelast, terwijl de midden- en topmodellen technologieën gebruiken die gebruikmaken van lucht en olie (om de lichtheid te verhogen).
DRAAIPUNT, AS EN STEUN
Een andere belangrijke variabele is de diameter van het draaipunt van de vork: 1″1/8 (28,6 mm) of 1″1/2 (38,1 mm).
De diameter van de as voor het wiel moet worden gecontroleerd als je je wiel wilt behouden. Deze as kan 9mm, 15mm of 20mm zijn.
Tot slot moet ook de compatibiliteit van het remsysteem worden gecontroleerd. Er zijn nu 3 montagenormen: International Standard (IS), Post-Mount (PM) en velgremmen (V-brake) De markt heeft de IS- en PM-standaarden nu bijna volledig overgenomen. Sommige instapmodellen bieden echter nog steeds de mogelijkheid om V-Brake remmen te monteren.
VORKEN AANGEPAST AAN DE PRAKTIJK
De sleutel tot succes bij het kiezen van een mountainbike vork ligt in het bepalen van het toekomstige gebruik. Afhankelijk van de oefening die we gaan doen (downhill, freeride, enduro, cross-country), is de grootte van de veerweg niet hetzelfde. De veerweg is de afstand die door de vork kan worden gedempt. Deze afstand is daarom meer of minder belangrijk, afhankelijk van de modellen. We leggen je uit hoe je je MTB-voorvork kunt kiezen op basis van je praktijk.
Downhill vork
Voor intensief gebruik zoals downhill of freeride is een grote veerweg (>150 mm) nodig om de piloot een ideaal comfort te garanderen op downhill en ruw terrein.
Enduro vork / All-Mountain
Voor enduro of all-mountain gebruik zal een kleinere veerweg (120 tot 160 mm) geschikter zijn, om optimaal comfort voor de bestuurder te garanderen, zonder zijn prestaties te verminderen.
Cross-Country vork
Voor cross-country of marathongebruik heeft een kleinere veerweg (80 tot 110 mm) de voorkeur op laag heuvelachtig terrein. De rijprestaties blijven behouden, omdat de vork lichter is dan een vork met meer veerweg.
Instellingen
De vorkaanpassingen vertienvoudigen naarmate je hoger in de markt zit. Een instapvork biedt alleen de mogelijkheid om de veerstijfheid aan te passen aan het gewicht van de piloot, terwijl hogere modellen bijvoorbeeld de rebound, compressie of veerweg kunnen aanpassen.
Compressiie
Met de luchtvorken zijn zeer nauwkeurige aanpassingen mogelijk. Met behulp van een hogedrukpomp kan de demping worden aangepast aan het gewicht en de wensen van de piloot.
Blocking
Sommige modellen vergrendelen de vork ook om te voorkomen dat hij onnodig bergop werkt en de prestaties van de gebruiker vermindert. De vergrendeling gebeurt rechtstreeks op het stuur of bovenaan op een plunjer.
Rebound
Sommige vorken bieden ook de mogelijkheid om de trekker en de terugvering aan te passen. Tijdens een impact zullen duikers meer of minder snel zinken en zich losmaken van de sleeves.