Hoe kies je de beste MTB-banden?
Jouw banden zijn het eerste en enige wat je met de grond verbindt. Het is daarnaast ook je eerste schokdemper!
Helaas worden banden te vaak genegeerd door beginners, maar ze zijn essentiële onderdelen van je fiets. De keuze van MTB-banden is van invloed op het comfort, de tractie, de prestaties, maar ook op de veiligheid. Je moet ze goed kennen om hun mogelijkheden optimaal te benutten.
De afmetingen van een MTB-band
Je zult bijvoorbeeld vaak afmetingen in deze vorm tegenkomen: 26 x 1,95"
26" is de diameter in inches van je wiel en 1,95" is de breedte van je band.
Als de diameter wordt genormaliseerd (bij MTB's voor volwassenen hebben de wielen een diameter van 26", 27,5" of 29"inch), geldt dit niet voor het bandgedeelte.
Soms zijn banden van 1,75 even breed als banden van 1,95. Deze laatste zijn groter dan 2,10.
De snede van de band varieert per merk omdat er op dit niveau geen standaardisatie bestaat.
De meest voorkomende maten zijn tussen 1,40 en 2,60, die zowat elk mogelijk gebruik dekt.
Ken je ETRTO?
Voor meer precisie in jouw onderzoek verwijzen wij je naar een andere aanduiding die op uw band staat vermeld: ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation/Europese Technische Organisatie voor Banden en Velgen). Deze aanduiding is gecontroleerd en gestandaardiseerd en wordt in deze vorm in millimeter aangegeven: 50-559, 50 komt overeen met een breedte van 50 mm ter hoogte van de noppen, terwijl 559 overeenkomt met een diameter van 559 mm.
Karkas
Het is gemaakt van nylon of min of meer geweven katoenen draden. Sommige zijn dik en stug, andere dunner, strakker, soepeler en duurder.Bij mountainbiken biedt een flexibel karkas de band meer ruimte voor vervorming. Zo krijg je meer motoriek en comfort door het absorberen van schokken.
Het getal dat de flexibiliteit van het karkas bepaalt, wordt aangegeven door het TPI-nummer, een maat die het aantal garens per inch aangeeft (1 inch = 2,5 cm). Boven 100 TPI is de karkas zeer soepel en wordt de band beschouwd als een high-end band.
Profiel en hieldraad
Het profiel dat het karkas bedekt, bestaat uit een mengsel van rubber en andere chemische bestanddelen (zoals silica) die van invloed zijn op de dichtheid, de rolweerstand, de hechting van modder aan het rubber, de slijtage en het fysieke aspect.Tegenwoordig zijn sommige profielen meer of minder hard, afhankelijk van het gebied van de band. Zo kan er een verschil zijn tussen het profiel en de zijwand (bi-density, triple compound, enz.) om de grip en de prestaties te optimaliseren zonder het rendement negatief te beïnvloeden.
De hieldraden: dit zijn de twee hoepels die de band tegen de velg drukken.
Stijve hieldraden zijn gemaakt van staaldraad.. Zij zijn bestemd voor zwaardere instapbanden of banden die ondanks een lage bandenspanning perfect op de velg moeten blijven liggen (trial- of downhillbanden, enz.).
Vouwbare hieldraden zijn gemaakt van aramide of para-amide, waaronder kevlar, en zijn bestemd voor het hogere segment. Ze zijn merkbaar lichter en hebben het voordeel dat ze gemakkelijk te monteren en op te bergen zijn dankzij de mogelijkheid om de band te plooien.
De hieldraden van de Tubeless en Tubeless Ready bandmodellen zijn specifiek om de waterdichtheid van zowel de velg als de band te garanderen.
Bandentechnologie
Alle merken bieden innovatieve oplossingen die voortdurend nieuwe technologieën integreren.
Het is soms moeilijk voor de gemiddelde klant om wijs te worden uit zoveel snelle veranderingen.
Om jouw keuze te vergemakkelijken, hebben we voor elk merk alle technologieën op een rijtje gezet.
Druk
De luchtdruk in de MTB-band beïnvloedt de dynamische kenmerken ervan. Banden met een kleinere dwarsdoorsnede moeten meer worden opgepompt dan banden met een grote dwarsdoorsnede, om te voorkomen dat ze vast komen te zitten en vervolgens lek raken. Houd er rekening mee dat een te hoge bandenspanning de grip, de tractie en het comfort vermindert door de voorkeur te geven aan prestaties op glad terrein.
Integendeel, door het leeglopen verbeteren zowel het comfort als de grip omdat het contactoppervlak met de grond beter is. Anderzijds leidt dit tot een hogere rolweerstand en dus een lager rendement.
Je hebt verschillende oplossingen om jouw banden op te pompen: de voetpomp, de handpomp, de CO2-pomp...
Noppen
De rol van een achterband is het bevorderen van tractie. Daartoe is de band meestal uitgerust met stevige noppen op het profiel. These are often perpendicular to the rolling direction in order to bite the ground (they are square, round or diamond-shaped). De noppen zijn kleiner als de ondergrond droog is en de band is ontworpen om de prestaties te bevorderen.
Het voorwiel is het stuur : precisie en grip in de bochten berust er vooral op. Daarom zal de nop agressiever zijn, in de vorm van richtingspijlen, en meer uitgesproken op de zijwanden van de band (het gedeelte dat in contact komt met de grond, wanneer de motor in een sliphoek staat).
Kies volgens jouw beoefening:
Enduro - All-moutain
Doorsnede rond 2,35", agressieve laterale noppen maar een rond profiel om een gunstig rendement te behouden.DH - Downhill
rote sectie met agressieve, goed geschouderde zijnoppen aan de zijkant voor maximale grip in de bochten, en solide middenpads om buiging door zwaar remmen te weerstaan.XC - Cross Country
XC Rolling: dunne en vrij lage noppen, een middellange sectie en een vaak verlichte behuizing voor een minimaal gewicht en maximale prestaties. Alleen voor droge en glooiende paden. Van 1,90"tot 2,15".XC Dry: meer volume voor een betere schokdemping. Gom met dubbele of driedubbele dichtheid en prominente zijnoppen voor een efficiëntere grip.
Mud
Sectie tussen 2,0"en 2,2", middelmatig geplaatste noppen voor uitstekende grip in alle omstandigheden.Tubeless MTB
Alle motorsporten roemen de Tubeless pneumatische technologie die op haar beurt de MTB heeft geïnvesteerd. Hutchinson en Michelin werkten samen met Mavic om het systeem in 1998-99 te populariseren. De tubeless band heeft geen binnenband.
De pneumatische envelop en de velg vormen een waterdicht geheel dankzij specifieke bandprofielen waarvan de doorlopende ribben integraal in de velg van de band zijn gegoten.
De velg zelf moet volledig waterdicht zijn. Sommige zijn speciaal voor dit doel ontworpen, terwijl andere via een specifieke montage tot Tubeless kunnen worden omgevormd.
Tubeless banden verminderen het risico van een lekke band door knelling (het doorsnijden van de luchtkamer tussen het obstakel en de velg) en maakt het mogelijk om met een lagere druk te rijden.
Sommige banden genaamd Tubeless Ready werden later ontwikkeld om aan gewicht te winnen door de tubeless hiel te behouden, zodat de band op de velg kan worden geklemd. Dit systeem legt echter het gebruik van preventieve vloeistof op om het karkas van de band waterdicht te maken, dat lichter is en dichter bij een Tubetype karkas (binnenband) ligt.
Kort samengevat:
- Tubetype: binnenband montage.
- TL ready of Tubeless Ready: tubeless montage (zonder binnenband) met bandenafdichtmiddel.
- Tubeless: Tubeless montage (zonder binnenband).