Hoe kies je MTB remblokken?
Als je merkt dat de remwerking afneemt tijdens het remmen, dat er aanzienlijke slijtage optreedt of zelfs dat er vet op de voering zit, dan is het vervangen van de remblokken onvermijdelijk. De kwaliteit van je remmen en je veiligheid hangen ervan af.
Voordat je het model kiest, is het noodzakelijk om de referentie van je remmen te noteren om er zeker van te zijn dat je toekomstige remblokken compatibel zijn.
De 3 soorten MTB remblokken
De MTB remblokken bestaan uit een steun en een voering die tijdens het remmen in contact komen met de schijf. De steun is van staal of aluminium, waarbij de laatste beter in staat is om de warmte af te voeren die veroorzaakt kan worden door herhaaldelijk remmen.
De keuze van een plaat wordt voornamelijk gemaakt op basis van de verpakking. Er zijn 3 soorten:
- Biologisch (je vindt het ook onder de naam resin): biologische remblokken zijn het meest gangbaar, ze hebben het voordeel dat ze zeer goed remmen vanaf de eerste wielomwentelingen (dus koud) en dat ze relatief betaalbaar zijn. Ze hebben echter de neiging om sneller te slijten en zijn vrij gevoelig voor modder.
- Metallic: inzetstukken met een metalen afdichting leveren betere prestaties in moeilijke klimatologische omstandigheden en door een minder zachte afdichting is hun levensduur langer. In tegenstelling tot organische exemplaren hebben ze een korte opwarmtijd nodig om alle remkracht te herstellen.
- Keramisch: Keramische remblokken bieden, net als metalen remblokken, een hoog remvermogen en zijn nog beter bestand tegen de zeer hoge temperaturen die sommige disciplines kunnen opleggen. Deze prestatiewinst impliceert een iets hogere prijs.
Fabrikanten bieden ook compromissen met halfmetalen of halfkeramische inzetstukken die de voor- en nadelen van elk materiaal weerspiegelen. Let op: als je het type remvoering vervangt, raden we aan om ook de remschijf te vervangen.
Welk type blokken voor welk gebruik
De keuze van de trim hangt voornamelijk af van je training. De rembeperkingen zullen bijvoorbeeld erg verschillen tussen een cross-country en een downhill training.
Voor rando en Cross-Country, waar af en toe geremd moet worden, zijn organische remblokken ideaal omdat ze zelfs goed presteren als ze koud zijn.
Voor praktische doeleinden zoals All-Mountain of Enduro waarbij de remmen zwaarder worden belast, biedt een metalen voering betere prestaties en weerstand tegen grote hitte.
Bij DH of Freeride waar de remmen zwaar belast worden, moet je kiezen voor metalen of keramische remblokken als je een gelijkmatig remvermogen wilt tijdens de afdaling.
Om de remblokken te vervangen en een goede remkwaliteit te garanderen, moet je een aantal stappen volgen. Lees indien nodig onze handleiding om je MTB remblokken op de juiste manier te vervangen.