Hoe kies je een MTB-stuur?
Diameter
Controleer eerst of de diameter in het midden van het stuur, waar je je stuurpen vastdraait, daadwerkelijk 31,8 mm is, zoals 95% van de huidige MTB's is. Als je fiets oud is, een instapmodel heeft of uitgerust is met een zeer high-end extra licht stuur, dan heb je misschien een 25,4 mm stuur. Bovendien is er onlangs een nieuw formaat met een diameter van 35 mm uitgebracht voor Enduro en DH.
Ter hoogte van het handvat en de hendels is de diameter van het MTB-stuur universeel en zal nooit problemen opleveren.
Breedte
De breedte van het stuur, van eind tot eind, hangt vaak af van de gebruikte fiets en de discipline die wordt beoefend.
- Een breed stuur bevordert de wendbaarheid, stabiliteit bergafwaarts en balans bij het trappen in staande positie op de fiets en opent je ribbenkast voor een betere ademhaling.
- Een smal stuur vergemakkelijkt de doorgang tussen krappe bomen en geeft een betere aerodynamica op de golvende delen.
Een stuur dat groter is in 29' dan in 26' verdient de voorkeur om het rijgedrag van het grotere wiel te vergemakkelijken, dat op zijn beurt meer inertie heeft.
De huidige trend van sturen volgt deze maten:
- 600-650 mm in XC 26'
- 660-710 mm in XC 29'
- 690-740 mm Enduro / All-Mountain
- 740-800 mm in DH
Riser stuur
Een 'Riser', is een verhoging, die heel gebruikelijk is in DH, en maakt het mogelijk om je stuur te verhogen om je gewicht naar achteren te verplaatsen.
Hoe meer je de lift verhoogt, hoe meer je een wendbare, behendige en precieze downhill-fiets krijgt ten koste van de stijgende delen die ervoor zorgen dat het voorwiel zichzelf optilt en dat je de controle over de fiets verliest als het percentage te hoog wordt.
Upsweep
Een 'Upsweep', heel gebruikelijk bij Enduro/All-Mountain, is gelijk aan de 'Rise', maar is ergonomischer voor de uitlijning van de pols/handbotten tijdens het fietsen.
Backsweep
Een 'Backsweep' brengt de uiteinden van het stuur terug naar je toe, wat het stuur comfortabeler maakt in de pols/handuitlijning, net als de 'Upsweep' waarmee het vaak gecombineerd wordt op de Enduro/All-Mountain sturen. De 'Backsweep' op een vlak stuur of 'Rise' van 5° wordt gewaardeerd in XC.
Materialen
Wat betreft de materialen van het stuur heb je de keuze tussen:
- Aluminum, goedkoop en stevig.
- Scandium, dunner en lichter en net zo duurzaam als aluminium bij een gelijk gewicht.
- Carbon, de lichtste, absorbeert trillingen voor beter comfort, geeft een racy look aan de fiets en blijft minstens zo sterk als aluminium bij een gelijk gewicht.
CERTIFICERINGEN
Elk stuur van elk merk wordt onderworpen aan slijtagetests in laboratoria om te voldoen aan de CE-normen en om je maximale veiligheid op lange termijn te garanderen.
Gewicht
- XC-wedstrijdsturen wegen over het algemeen tussen 100 en 150 g, en zelfs 170 g voor de zeer brede sturen in carbon. Voor een meer ontspannen training weegt een stuur vaker rond de 200 g.
- In Enduro, ligt het stuur vaker tussen 200 en 250 g omdat het breder is en uit meer materie bestaat. Sterker nog, ze zorgen over het algemeen voor een stijging en vereisen meer robuustheid.
- In DH, weegt een stuur meestal rond de 300 g om stijf en veerkrachtig te zijn.
Let op
Na een flinke val is het sterk aan te raden om je stuur te vervangen om een ongelukkige breuk te voorkomen: het kan beschadigd zijn en zijn slijtvastheid in gevaar brengen zonder dat dit met het blote oog te zien is.