De specialist in Fiets-, Loop- en Outdooruitrusting

Wat is het MTB Boost-formaat?


De Boost is een technologie die sinds kort te vinden is op de wielen (naven) en de transmissie, die in 2015 verscheen. De Trek Remedy was de eerste fiets die was uitgerust met de Boost-technologie. Vervolgens is deze technologie aangepast aan de verschillende onderdelen (voorvork / naaf / pedaal / kettingblad) voor een perfecte compatibiliteit met de frames die dit formaat gebruiken. Voor de goede orde: het concept is ontwikkeld door de fabrikant van Sram-onderdelen op verzoek van Trek, dat de stijfheid van zijn 29'' enduro / All-Mountain wielen wilde verbeteren.


Voordelen

Het Boost-formaat geeft een echt voordeel, het maakt een totale winst mogelijk van 6 mm tussen de flenzen bij een achternaaf en 10 mm bij een voornaaf. Daarom verhoogt de grotere hoek van de spaken de laterale stevigheid met 20% voor een 29" wiel en met ongeveer 14% voor een 27,5" wiel. Deze verandering zal merkbaar zijn bij gebruik in bijvoorbeeld relaunches of plotselinge richtingsveranderingen.

De wijziging van de breedte van de achternaaf heeft een directe invloed op het frame: de geometrie is rechtgezet, de frames zijn korter gemaakt en het bracket is ook 3 mm breder gemaakt, de ruimte tussen deze twee frames is dus belangrijker om ruimte te maken voor een grote band van de "Plus" standaard (27,5+).

  • Verhoogde stevigheid en slijtvastheid van het wiel
  • Efficiënter en nauwkeuriger sturen
  • Betere geometrie voor frames met een korte basis
  • Grotere en stevigere punten voor de stuurbuis
  • Meer keuzemogelijkheden qua kettingblad met platte tanden
  • Meer veerweg voor banden, zodat je bredere delen kunt monteren
  • Een 29" wiel wint 20% aan laterale stevigheid
  • Een 27,5" wiel wint 14% laterale stevigheid
  • De verschuiving van de ketting vergroot de ruimte tussen de band en de ketting, waardoor banden van meer dan 2,5" kunnen worden gemonteerd.li>

Technisch: wat verandert er?

Het doel van deze technologie is om in eerste instantie de naafmaat te verbreden, van 142 mm naar 148 mm voor een achternaaf en van 100 mm naar 110 mm voor de voornaaf. Er zijn talloze opties beschikbaar om op dit niveau aan stevigheid te winnen en dit is de oplossing die de fabrikant Sram heeft gekozen, die ongeveer nul extra massa genereert.

Deze eerste aanpassing is de verbreding van de body van de achternaaf, die gepaard gaat met een kettinglijn die 3 mm verschoven is. We noemen dit een kettinglijn om de ideale afstand tussen het midden van de trapas en de tanden van het kettingring te bepalen. Deze waarde zorgt voor een optimale werking van de ketting, soepel schakelen op alle tandwielen en niet-voortijdige slijtage van de onderdelen.

Juiste kettinglijn in 148mm: 52 mm (Boost)

Juiste kettinglijn in 142mm: 49mm (Standaard)

In de tweede fase heeft deze verschuiving ook invloed op de trapas, die op zijn beurt links en rechts met 3 mm wordt vergroot om de Q-Factor te behouden. Het is echter noodzakelijk om een kettingblad te gebruiken met een offset van 3 mm naar buiten.


Compatibele Boost-transmissie

Tot nu toe hebben sommige fabrikanten een zuiver assortiment ontwikkeld dat zich perfect aanpast aan dit formaat: Sram en Shimano zijn de belangrijkste spelers op het gebied van compatibele pedalen.

Sram

  • XX1 Eagle / XO1 Eagle (1x12 versnellingen)
  • XX1 / XO1 / GX-1000 / GX -1400 / X1-1400 (1x11 versnellingen / 1x7 versnellingen)
  • GX-1000 / GX-1400 (2x11 versnellingen)
  • GX-1000 (2x10 versnellingen)

Shimano

  • XTR FC-M8000-B1 / SL FC-M7000-11-B1 (1x11 versnellingen)
  • XTR FC-M8000-B2 / SL FC-M7000-11-B2 (2x11 versnellingen)

Boost Onderdeel Afmetingen

  • Voorvork: middenafstand 110 mm / asdiameter 15 mm
  • Kettingring: 3 mm offset
  • Naven: Voor 15x110 mm / Achter 12x148 mm
  • Vooras: 15x110 mm
  • Achteras: 12x148 mm

Compatibiliteit

Is het mogelijk om een paar wielen aan te passen aan de Boost standaard (12x148 mm) op een niet-boost frame (12x142 mm) bijvoorbeeld?

Helaas niet, het zou te eenvoudig zijn om te kunnen profiteren van een toename in stevigheid zonder je frame te hoeven veranderen. Het omgekeerde is echter wel mogelijk! Voor degenen die hun wielen in 12x142 mm willen houden, hebben sommige merken een conversiekit bedacht waarmee ze perfect compatibel zijn met frames van bijvoorbeeld de Boost-standaard: Gespecialiseerd om je Roval model te converteren, of het kleine Franse merk Hxr components dat een universele kit voorstelt die alleen compatibel is met een bevestigingssysteem van schijf 6 gaten (Foto's HXR1 / HXR2).

Past een dubbele transmissie (2x11 versnellingen) op een Boost-frame?

De huidige trend van de industrie gaat in de richting van de transmissie van 1x11 versnellingen. Steeds meer enduro / all-mountain fietsen worden uitgerust met deze standaard. Tot nu toe bieden alleen de merken Sram en Shimano een dubbele trapas in de Boost-standaard.


Lexicon

  • Boost formaat: De Boost is een nieuwe technologie voor wielen (naven) en de transmissie.
  • Kettinglijn: De kettinglijn is de afstand tussen de hartlijn van het frame en de hartlijn van de kettingring (configuratie met enkele ketting). Ideale Boost-waarde 51-53 mm / Ideale niet-Boost-waarde 48-50 mm.
  • Offset: De offset van een kettingring is de afstand tussen de basis van de kettingring en de middellijn van de tanden (0 mm, 3 mm, 6 mm).
  • Q-factor: De Q-factor van een pedaal is de afstand tussen de twee cranks (156 mm, 158 mm, 166 mm, 168 mm).
  • Voor- of achteras: De steekas wordt gebruikt om het wiel te bevestigen, dit model past in het frame en wordt vastgezet met een in het frame geïntegreerde schroefdraad of met een moer.
Alltricks

ALLTRICKS NEWSLETTER

Schrijf je in om de Alltricks Newsletter te ontvangen, met speciale aanbiedingen en kortingen!

Onze partners

(1) Korting berekend op de laagste Alltricks prijs gedurende de laatste 30 dagen voor de startdatum van de promotie voor dit product. (2) Korting berekend op de laagste Alltricks prijs gedurende de laatste 30 dagen voor de start van de sales. (3) Korting berekend op de laagste Alltricks prijs gedurende de laatste 30 dagen voor de begindatum van de uitverkoop van dit product. (4) Enkel geldig op producten verkocht en verzonden door Alltricks. (5) Vanuit de GMT+1 tijdzone. (6) GMT+1 tijdzone, alleen Creditcard en PayPal bestellingen. Tot 18u met Chronopost en tot 15u met andere leveringsmethoden. Alleen geldig op producten verkocht en verzonden door Alltricks. Met uitzondering van feestdagen en weekends. (7) Gebruikelijke levertijd. (8) Gebruikelijke tijd om je bestelling voor te bereiden. Enkel geldig op producten verkocht en verzonden door Alltricks. (9) Voer de voucher code in voordat je je bestelling bevestigd. (10) Voor creditcard betalingen tussen €80 en €6000. Alleen geldig in België en Nederland, op alle producten verkocht en verzonden door Alltricks. (11) Indien je onmiddellijk afrekent. (12) 10% van de bestellingen kan worden onderworpen aan een willekeurige controle door Oney, waarvoor 24 uur extra nodig is. Sorry voor het ongemak. (13) Ongelimiteerde, gratis leveringen het hele jaar lang! Enkel geldig in Nederland en België, indien je een Premium account hebt. (14) Een extra -10% korting, zonder minimum aankoop op alle producten verkocht en verzonden door Alltricks. De korting wordt opgestuurd op de dag van je verjaardag - indien je een Premium account hebt. 1 keer geldig. (15) De aanbevolen handelsprijs van de leverancier (of de door de partner-verkoper meegedeelde handelsprijs in het geval van producten van partner-verkopers) (16) In januari 2015, via een stemming van Trustpilot gebruikers, onder de e-commerce sites aanwezig op het Trustpilot platform. (17) Een krediet verbindt je en moet terugbetaald worden. Controleer of je kunt terugbetalen voordat je je bindt. (18) Exclusief producten verkocht door partners

BEVESTIGING VAN HET STOPZETTEN VAN HET VERZAMELEN VAN INFORMATIE

Weet je zeker dat je bezwaar wilt maken tegen het verzamelen van je gegevens en wilt vragen om verder te browsen?