Hoe kies je een zadel?
Het zadel: een beslissende keuze
Je hebt een nieuwe fiets gekocht en je wilt op de buitenwegen gaan rijden? Of wil je gewoon een ander zadel omdat het jouwe oncomfortabel zit? Het is belangrijk om alle beschikbare opties te overwegen om je keuze te maken. Je brengt tenslotte een lange tijd op het zadel door, dus comfort is van het grootste belang! Geconfronteerd met een steeds groter aanbod en fabrikanten die grote middelen voor onderzoek en ontwikkeling inzetten om steeds efficiëntere zadels te maken, waar moet je beginnen? Volg onze gids!
Hoe kies je een zadel?
Er moet rekening worden gehouden met verschillende criteria om de vorm van het zadel te vinden dat het beste bij je past:
- Morfologie: de breedte van het zadel moet aangepast zijn aan de breedte van het bekken zodat het zitbeen en de bekkenbeenderen die in contact komen met het zadel zo goed mogelijk gepositioneerd zijn. Vergeet niet dat vrouwen een groter bekken hebben dan mannen en dat er zadels zijn die speciaal aan hun morfologie zijn aangepast.
- Dorsale flexibiliteit: een flexibele fietser zal naar beneden gericht zijn voor aerodynamica, terwijl een steilere fietser een meer verhoogde positie op het zadel zal hebben.
- Het type training: e-bike, racefiets of mountainbike.
- De manier van oefenen: vrije tijd, sport of competitie.
We gaan nu kijken naar de elementen waaruit het zadel is opgebouwd en we gaan je positie en comfort op het zadel afstemmen op je training.
De vorm van het zadel
De halvemaan van het fietsenzadel is min of meer breed ter hoogte van de billen en min of meer hol, afhankelijk van de positie die je aanneemt op de fiets.
- Voor vrijetijdspraktijken wordt de rijpositie opgetild zodat het lichaamsgewicht wordt verdeeld over de achterkant van het zadel, dat een breed zadel moet zijn met een eerder holle of halfholle vorm voor maximaal comfort. Het kan zelfs afgerond zijn en lichtjes opgetild aan de achterkant om goed te blijven zitten.
- Bij sportbeoefening wordt de positie naar voren gekanteld, vooral op een racefiets. De druk wordt dan uitgeoefend op het voorste deel van het zadel, daarom verdient een dun en plat zadel de voorkeur om wrijving met de bovenbenen te voorkomen en positiewisselingen te bevorderen. Op wedstrijdfietsen en fietsen voor tijdritten, vooral bij triatlon, waarop de positie laag en sterk naar voren hellend is, rust de steun van het lichaam op de neus van het zadel.
Een holle vorm in het midden van het zadel en een duikende neus zorgen voor verlichting van het hele perineumgebied. Dit is vooral het geval bij SMP zadels. Zadels zonder neus bestaan ook om de druk te verlichten die over het algemeen in dat gebied wordt gevoeld. Bij mountainbiken is het zadel breder omdat de positie iets hoger is. Het is cruciaal om gemakkelijk achter het zadel langs te kunnen wanneer je bergafwaarts gaat, tenzij je een dropper zadelpen hebt waarmee je de hoogte van het zadel kunt veranderen afhankelijk van het terrein, direct vanaf het stuur.
Het materiaal
Plastic, composiet, nylon, magnesium of carbon, alles hangt af van de mate van flexibiliteit en comfort die je wilt. Een soepele nylon kuip, flexibel en gewatteerd, is de ideale keuze voor comfort tijdens lange tochten. Een platte en stijve carbon kuip is geschikt voor sportbeoefening omdat deze niet vervormt en de trapkracht beter overbrengt. Het geeft je uiteindelijk betere prestaties op korte en middellange afstanden.Structuur en rails
Een metalen structuur is robuust, comfortabel maar ook zwaarder: dit materiaal is het meest geschikt voor vrijetijdspraktijken. Carbon is licht en stijf, en een must-have als je op zoek bent naar prestaties.
Aluminium, carbon of chroomstalen rails dragen bij aan de lichtheid en het comfort van het zadel, en titanium aan de flexibiliteit. Er zijn monorailzadels om gewicht en stevigheid te helpen winnen, en ze zijn erg interessant voor MTB's waar rails vaak breken. Ze zijn echter nog niet erg succesvol.
De bekleding
Het type bekleding bepaalt je comfortniveau: leer is comfortabel en duurzaam en wordt vooral gebruikt op e-bikes. Het is ook te vinden op de Britse
Het is belangrijk om de zadelpositie aan te passen om de best mogelijke positie op je fiets te krijgen, omdat dit je comfort en trapefficiëntie en dus je prestaties beïnvloedt. Daarom moet je het volgende aanpassen: Een posturale studie wordt sterk aanbevolen om deze instellingen te optimaliseren en het beste compromis tussen comfort en prestaties te vinden. Ten slotte moet je, om het beste uit jezelf te halen tijdens urenlange fietstochten, een fietsbroek dragen met een zeem om de herhaalde wrijving door het trappen te voorkomen.Afstelling: een belangrijke stap voor een goede positie