De mountainbikerem, een specifieke rem
De mountainbikerem is een specifiek type fietsrem die voldoet aan de verschillende eisen van de mountainbikepraktijk.
Er bestaan hoofdzakelijk 2 remsystemen: schijfremmen en remblokjes. Op Alltricks.nl, verwijst de mountainbikerem naar alle technologieën, losse onderdelen en rem-accessoires.
De knijprem, de grote klassieker
Het remblok, ook velgrem genoemd, biedt het voordeel dat het goedkoop, licht en zeer gemakkelijk te onderhouden is. Op een natte of vette ondergrond verliest het echter aan effectiviteit, omdat het remmen direct op de velg gebeurt, die wordt blootgesteld aan water en onzuiverheden die de prestaties van het systeem aantasten.
Bovendien doet de nabijheid van de remklauw bij het wiel in extreme omstandigheden modderklonters ontstaan, die kunnen leiden tot blokkering van het wiel. Het onderhoud is ook frequenter dan bij schijfremmen, vooral door de snelle slijtage van de remblokjes.
Aangezien dit type fietsrem het oudst is, bestaan er inmiddels veel rembloksystemen: V-brake, U-brake, hydraulisch, cantilever, remklauw…
De schijfrem: krachtig
Door de opkomst van de bergdisciplines in de jaren 80 kent de schijfrem vele voordelen: krachtig remmen, geen risico van vastlopen, minder vaak onderhoud.
In tegenstelling tot remblokjes worden de prestaties van het systeem amper beïnvloed door natte omstandigheden, aangezien water de neiging heeft het systeem af te koelen.
Het gebruik ervan in droge omstandigheden vereist echter een zekere mate van controle, aangezien de warmte die door het systeem vrijkomt, de remvloeistof doe je uitzetten en de eigenschappen van de remblokjes en remschijven wijzigt. Te hard remmen, vooral bergaf, blokkeert het systeem.
Ieder remsysteem heeft andere technische kenmerken om te voldoen aan de specifieke eisen van elke discipline: Cross-countryremmen
Bij XC worden schijfremmen met een kleine diameter gebruikt om het gewicht laag te houden, of ook wel knijpremmen met V-brake-remblokjes.
Remmen voor afdaling of enduro
Bij deze toegewijde beoefening, waarin gebruikers maximale prestaties opzoeken, wordt het rembloksysteem niet langer gebruikt ten gunste van schijfremmen met 4-zuiger remklauwen en schijven met een grote diameter. Bovendien zijn er geventileerde rembloktechnologieën in opkomst die de warmte beter afvoeren en je uitstekende remprestaties behouden.
Remmen voor veldrijden
Deze discipline maakt gebruik van cantilever remmen. Door hun "cantilever" -ontwerp laten deze remmen een grote ruimte tussen het wiel en de remklauw, waardoor het risico van vastlopen wordt beperkt. Zij bieden ook een grotere remkracht dan V-remmen. Ze hebben echter als groot nadeel dat ze nogal ingewikkeld zijn om af te stellen, zodat specifieke schijfremmen voor veldrijden geleidelijk op de markt komen in deze discipline.
Trailrem
Trailrijders maken zich geen zorgen over de duurzaamheid van hun remmen, maar zijn op zoek naar een maximale "bite", dus gebruiken zij hydraulische remblokjes. Met dit systeem blokkeert het wiel onmiddellijk.