Racefiets-remmen
Remmen zijn een essentieel onderdeel van de fiets in termen van veiligheid. Het remsysteem bestaat uit hendels, remklauwen, remblokjes en kabels.
Vanaf het begin van haar geschiedenis is de fiets uitgerust met meer of minder efficiënte remsystemen. In het begin waren fietsen alleen je uitgerust met een enkele voorrem; het tandwiel was toen nog vast, zodat de fiets kon worden afgeremd met de trappers.
In de jaren 1890, met de uitvinding van lucht fietsbanden (Michelin), verschenen schoenremmen. Deze werden op de voor- en achterwielen van onze fietsen gemonteerd. De remklauwen zijn uitgerust met remblokjes die druk uitoefenen op de velg wanneer de overeenkomstige remhendel wordt ingedrukt (rechterhendel voor achterrem, linkerhendel voor achterrem).
De techniek van de eerste schoenremmen is geëvolueerd, en na de stangremmen, de enkelvoudige scharnierende remklauw, de centrale trekremmen waarmee onze racefietsen zo'n dertig jaar geleden waren je uitgerust, zijn het nu de dubbele scharnierende remklauwremmen waarmee de meeste van onze racefietsen zijn uitgerust.
Remblokjes moeten regelmatig worden gecontroleerd. Ze zijn gemaakt van rubber en slijten wanneer er op de velg wordt geremd. Remblokjes moeten regelmatig worden vervangen, anders werkt het remsysteem niet meer . Dit is een eenvoudige handeling om je uit te voeren.
De velgen zullen ook slijten onder de mechanische werking van de wrijving van de remblokjes, maar gelukkig veel minder snel dan die laatsten. Het is daarom noodzakelijk om de slijtage van de velgen regelmatig te controleren, want een versleten velg kan breken!
Alltricks' advies voor de keuze van de blokjes: kies het juiste remblokje voor het type velg (aluminium of carbon) en controleer de compatibiliteit van de remblokjes met het merk van de remklauwen waarop ze moeten worden geplaatst.